Het moment dat je bedenkt dat je anders wilt gaan eten komt meestal voort uit onvrede. Je wilt afvallen, je lekkerder in je vel voelen, van je( buik)pijn af, gelukkig worden, enz.  Dat is natuurlijk niet zo gek. Als je lekker slank bent, je lekker in je vel zit, je bijna uit elkaar klapt van geluk, is verandering niet het eerste waar je aan denkt, toch?

Het is maar goed ook, dat een mens zo in elkaar steekt, want zo heb je meteen ook je motivatie te pakken! Tenzij je anders wilt gaan eten omdat iemand anders vindt dat je dat moet; de dokter, je partner, je moeder….Als dat zo is kan het verstandig zijn om nog even heel goed naar binnen te kijken of je het zelf ook wilt (en zo niet, waarom niet).  Motivatie van binnenuit is namelijk nog altijd de beste motivatie om iets te veranderen!

Maar goed, jij bent hier dus jij bent goed bezig! (3x raden waar ik sport…)

Hoe begin je nu met lichter eten?

Allereerst is het goed om er eens bij stil te staan wat je de hele dag zo al in je mond stopt. De meeste mensen schatten dat namelijk veel minder in dan het in werkelijkheid is. Regelmatig spreek ik mensen die zeggen niet (of noooooit) te snoepen en vervolgens zie ik diezelfde mensen bij de koffie en de thee een koekje, een chocolaatje een plakje cake in hun mond stoppen. Niet alleen in het weekend, maar iedere dag een aantal keer. Het is een gewoonte geworden, het valt ze gewoon niet meer op. Als je er echt kijk op wilt krijgen is een eetdagboek bijhouden, een dag of drie alles opschrijven wat je eet en drinkt, heel verhelderend (lees confronterend); als het zwart op wit staat is het ineens toch echt zo!

Rustig aan…

Er zijn mensen die er wel bij varen om rigoureus het roer om te gooien en hun hele eetpatroon in 1x te veranderen.  Een soort alles of niets methode dus. En daar ligt ook meteen het risico; als alles dan niet lukt wordt het meteen ook niets! Dit is ook een van de redenen waarom diëten meestal gedoemd zijn te mislukken of alleen maar tijdelijk effect hebben. Wil je echt profijt hebben van gezonde voeding dan zul je dat moeten blijven eten. Het tot een levensstijl maken dus. En dat lukt niet in één keer. Sterker nog: het is voor je lijf ook beter als je rustig aan begint, dan kan je lichaam stukje bij beetje wennen aan een ander eetpatroon.

Niet alles tegelijk

Begin met het weglaten van één ongezond ding bijvoorbeeld suiker. Daar ben je best wel even zoet mee 😉 Dat betekent namelijk ook heel veel etiketten lezen in de supermarkt, want bijna overal zit suiker in. De volgende stap zou kunnen zijn: geen pakjes en zakjes meer gebruiken maar echte (verse) kruiden. Als je met de suiker begonnen bent is de kans heel groot dat je al niet zoveel pakjes en zakjes meer gebruikt natuurlijk. Dan kun je bijvoorbeeld beginnen met de geraffineerde koolhydraten weg te laten, daarna vervang je de geknutselde halvarine en margarine voor echte (liefst biologische) roomboter en zo wordt jouw eetpatroon steeds iets gezonder. Misschien iedere week iets of iedere twee weken; kies het tempo wat bij jou past. Er mag best wat tijd overheen gaan, Rome is per slot van rekening ook niet in 1 dag gebouwd! En wees niet boos op jezelf als het een keer niet gelukt is, ga gewoon weer verder want alleen door het te doen leer je het!

Een maaltijd tegelijk

Wat ook een goede manier kan zijn is één maaltijd per dag helemaal gezond maken. Voor mij was dat het ontbijt. In mijn oude eetpatroon begon ik de dag altijd met brood, lunchte ik met brood en ’s avonds at ik ook nog eens heel regelmatig pasta als diner. Dat mag je gerust een overdosis aan tarwe noemen! Ik begon met door de week mijn ontbijtjes tarwe- en suikervrij te maken. Met bijvoorbeeld havermoutpap en havermoutbrood, (roer) eieren, volvette Griekse yoghurt, ontbijtmuffins (zonder tarwe),  smoothies. Toen dat goed lukte ondergingen de weekendontbijtjes hun transformatie. Daarna pakte ik mijn lunch aan en als laatste pas onze diners.

Als je veel tussendoortjes eet (en die zijn over het algemeen enorm suikerrijk) kan het een goed idee zijn om te beginnen met die te vervangen voor goede alternatieven. Bijvoorbeeld fruit, een handje (ongebrande ongezouten) noten, een gekookt eitje een paar olijfjes of een zelfgemaakt alternatief voor energierepen. Pas bij die laatste wel op, in veel van de recepten die je kunt vinden zitten toch nog best veel suikers.

Als één onderdeel of één maaltijd al een poosje goed lukt ga je verder met het volgende onderdeel.

Vooral als je een gezin hebt kan het veranderen van je manier van eten best wat weerstand oproepen. Zeker als je kinderen al wat ouder zijn en al heel lang gewend zijn aan je oude manier van eten. Ik weet nog heel goed dat we de eerste keer roomboter op tafel hadden staan (in plaats van halvarine uit een plastic bakje). Mopperen! “Bah, wat vies! Zo lust je toch geen brood meer (als dat zou kunnen!), ik hoef dat niet!!!” Nog geen 3 weken later wilden ze niks anders meer. “ Véél lekkerder!! Halvarine smaakt nergens naar!!”

Zo zie je maar, het is ook echt een kwestie van wennen. En dat geldt niet alleen voor roomboter!